Parkeringar inte lösningen på parkeringsproblemet

I dagens SN finns en artikel om centralortens brist på parkeringsplatser. (Hade artikeln funnits på nätet hade jag länkat).

Problemet är inte att det finns för få parkeringsplatser utan att Nyköpingsbon i huvudsak är bilburen. Trots en sammanhållen centralort med goda förutsättningar för cykling och kollektivtrafik ligger Nyköping över riksgenomsnittet både vad gäller ägda bilar och körda kilometer per person.

Att bygga parkeringshus är ett kortsiktigt sätt att lösa det akuta parkeringsproblemet men då tar man utrymme som skulle kunna användas till bostäder eller verksamheter.

Där det måste finnas gott om parkeringsplatser är vid kollektivtrafiknav så att det är lätt att byta från bil till miljövänligare transportmedel.

Man får den trafik man planerar för. Bygger man en stad för bilar kommer biltrafiken öka, bygger man för cykel och kollektivtrafik kommer det miljövänligare resandet öka.

Publicerat april 12th, 2010. Trackback: trackback
  1. Jörgen skrev 12 maj, 2010 klockan 10:15

    Du skriver att det finns goda förutsättningar för kollektivtrafik… Jag tittade lite snabbt på busstidtabellerna och den linje med tätast turtabell har 40 minuter mellan turerna, övriga ligger mellan 1 och 2 timmar. Jag undrar om inte det bidrar till högt bilägande. Tycker nämligen att det är i det längsta laget med 40 minuter mellan turerna, vem vill riskera att missa bussen då? Men å andra sidan kanske jag är bortskämd med t-bana med 5-minuterstrafik:) Fast cykla kan man ju alltid:) Ser man någon kommande förändring när det gäller kollektivtrafiken?

  2. Johdan skrev 12 maj, 2010 klockan 12:55

    Det finns goda förutsättningar för kollektivtrafik, men de utnyttjas inte idag.

    I augusti lägger länstrafiken om linjesystemet i Nyköping till kvartstrafik, så förhoppningsvis utnyttjas förutsättningarna bättre då.

    Men fortfarande finns det ett stort arbete att göra för att förbättra kollektivtrafikn i Nyköping.