Det kallas strukturomvandling

sprack affären mellan Konigsegg och GM. SAAB, det lilla svenska varumärket som nästan aldrig gjort vinst kommer inte byta ägare.

Det är inte så konstigt att ingen vill äga ett företag som tillverkar produkter som ingen köper. Idag har den svenska marknaden för skrivmaskiner sjunkit till en person (Jan Guillou) och därför finns det inte någon skrivmaskinsfabrik i Åtvidaberg längre.

Det är helt normalt, ja till och med en av marknadsekonomins grundbultar att företag som inte lyckas går under eller omstruktureras.

I ett sånt läge är det oklokt av en regering att kliva in och rädda ett sjunkande skepp. Staten ska inte bidra till att hålla liv i industrier som hör gårdagen till utan snarare skapa goda förutsättningar för de som hör framtiden till.

Läs Christian som skriver mer bra grejjer om det här.

Publicerat november 25th, 2009. Trackback: trackback
  1. Christian Valtersson: Strukturomvandling skrev 25 november, 2009 klockan 14:33

    […] Johannes Danielson fyller på det jag skrev i mitt tidigare inlägg;Det är inte så konstigt att ingen vill äga ett företag […]

  2. Ingrid skrev 25 november, 2009 klockan 23:16

    Men jag förstår inte varför folk är så förvånade över att Konigsegg inte sa ja? ”De här går allri” tänkte jag redan från början.

  3. emil. skrev 26 november, 2009 klockan 19:17

    Håller helt med dig Johannes. Staten skall verkligen inte hålla sjunkande företag under armarna. Tycker Maud gör helt rätt i frågan.

    Dock, vill jag påstå att SAAB inte alls är uselt som alla låter påskina. SAAB har under GMs ägande fått ta en oförsvarligt stor del av hela GM koncernens utvecklingskostnader. Idag byggs miljontals bilar årligen på en bottenplatta som är utvecklad i Trollhättan.

    I en normalt läge hade SAAB ”tagit betalt” för denna försäljning. Nu är det dock så att det är betydligt bättre att göra förluster i Sverige och vinster i Tyskland och USA. Det har vi ett socialdemokratiskt styre att tacka för…

  4. Kent Svensson skrev 29 november, 2009 klockan 10:15

    Jag kan nog hålla med Emil i frågan. Det går att få Saab att gå med vinst.