Sent ska syndaren vakna
Jag minns 2006, några få veckor efter valet. Den borgerliga alliansen hade gått segrande ur striden med stridsropet ”miljö är ingen prioriterad fråga”. Volvo anpassade sig efter den nya regimen och bestämde sig för att sluta tillverka sin biogasbil.
Undrar om de ångrar sig nu.
Hursomhelst har företaget som gör stora, törtsiga bilar nu förstått att om man ska ha en chans att överleva bilkrisen behöver man göra något miljöriktigt.
Därför lanserar nu Volvo sin elhybrid. Den ska finnas på marknaden 2012 och förutom eldrift också kunna drivas på diesel.
Även fast jag är smakfullt tveksam till elbilar, som jag är rädd kommer leda oss djupare in i ett ohållbart elberoende, hoppas jag att produktionen kommer igång.
Om vägpersontransporterna ska klara klimatutmaningen måste vi ha bilar som både drar mindre, drivs på annat och åker kortare. Volvos nya prickar iallafall ett av målen.
Men hellst av allt skulle jag se deras biogasbil igen. Eller varför inte en biogaselhybrid?
Skillnaden mellan elbilar och elhybrider är väl att elhybrider inte behöver ”tankas” med el. Således bidrar det inte till elberoendet, även om generatorn håller oss kvar i beroendet av annat bränsle.
Åhh, vad bra att du påminner, jag minns moderaterna, de gamla nya moderaterna, som precis som du säger sa att miljöfrågorna inte var prioriterade. Jag blir arg. orkar inte tänka mer på det där nu. Usch, fan.
Precis! Det här med persontransport har jag också funderat på. Eftersom jag bor i Sthlm (inget självändamål men så är det) så tar jag mig nästan vart jag vill, med en extra timme förvisso, ganska lätt och behöver egentligen ingen bil. Så jag har sneglat lite på att skaffa mopedbil med motiveringen: Något att få plats med 3-4 matkassar i (det får man faktiskt) och samtidigt ha tak över huvudet. Det behöver inte gå fort och om man har en sådär tråkig bil så kommer man inte köra i onödan. Drar inte fasansfullt mycket bränsle (även om jag tycker att det borde gå att dra mindre). Hursomhelst, man tar sig i kragen och gör en snabb prisundersökning (behövde inte lägga fantastiskt mycket tid på den) och vad kommer man fram till? Vet ni vad en liten sketen mopedbil, som gör 45 km/h och rymmer 2 personer och lite matkassar men som också förvisso är krocktestad, kostar?? Spoiler: 150000 kr ungefär, det går att få lite billigare också, som billigast 115 kkr… Jag har sagt det förut, inte här men ändå, om man vill att folk ska miljöanpassa sig så måte det finnas ett ekonomiskt incitament, sorgligt men sant. Jag tror dessutom inte bara det gäller privatekonomiskt utan även på en högre nivå. Frågan är varför en liten sketen mopedbil ska kosta lika mycket som en vanlig bil. Och varför den drar lika mycket som en Aygo (tror jag)