Piratpartiets demokratiska problem

Piratpartiet är en frisk fläkt i svensk politik. De har lyckats lyfta en viktig debatt (eller kanske snarare är ett resultat av den).

I de senaste opinionsundersökningarna säkrar Piratpartiet ett mandat i Europaparlamentet. Det är fantastiskt lyft för dem och deras frågor.

Men det finns ett problem med Piratpartiet. Och det är att de är så väldigt fokuserade på några få frågor. Allt annat skiter de högaktningsfullt i.

Klimat, migration, försvar, jobben, sjukvården, you name it, det spelar ingen roll för dem. Deras uttalade strategi om de får mandat i parlamentet, är att ingå i den grupp som ligger närmast dem i deras fokusfrågor. I övriga frågor röstar de blint som resten av gruppen de valt.

Enligt dem själva lutar det åt den liberala gruppen eller de gröna. Men de tänker inte berätta vilket de blir förrän efter valet.

Det som händer här är att vi har ett parti som vägrar berätta hur de ställer sig i majoriteten av de frågor som Europaparlametet har att behandla. De skulle kunna gå till val under parollen ”Rösta på Piratpartiet – få en överraskning i parlamentet”.

Piratpartiets lotteritaktik är ett demokratiskt problem. Väljarna bör få fullständig information om partiernas åsikter innan valet, istället för efter.

Publicerat maj 21st, 2009. Trackback: trackback
  1. John skrev 21 maj, 2009 klockan 21:47

    ”Väljarna bör få fullständig information om partiernas åsikter innan valet, istället för efter.”

    Precis som när partierna innan valet informerade att de var för integritet – och sen röstar igenom FRA-lagen?

    Eller när de informerade om att de var för rättssäkerhet – och sen röstar igenom Ipred?

  2. Lars-Erik 57 skrev 21 maj, 2009 klockan 22:14

    Eller precis som när Reinfeldt innan valet 2006 lovade att ”Klart vi inte skall jaga en hel ungdomsgeneration” och sedan införde IPRED, FRA och kommer dra igång datalagringsdirektivet och snart ACTA?! DÄR har du en överraskning. Bättre att vara ärlig med att man inte vet exakt hur röstningar kommer ske än att rakt ut LJUGA som Reinfeldt.

    Jag har alltid röstat moderat, men detta var det största påhoppet på någons frihet och integritet någonsin. Inte ens Stasi och Gestapo och KGB skulle våga sig på något sådant här.

    NOG FÅR VARA NOG!

    ALDRIG MED MODERAT! REINFELDT OCH BODSTRÖM HAR SÅLT VÅR RÄTTVISA, INTEGRITET OCH VÅRT FOLKSTYRE!

  3. Meto Don skrev 21 maj, 2009 klockan 22:36

    Så du menar att det är bättre att säga att man värnar om 50 olika områden och sedan glatt förhandla bort dem mot sina 10 viktiga frågor än att säga att man värnar om 10 frågor och aldrig kommer att förhandla bort dem?

  4. Lars skrev 21 maj, 2009 klockan 23:08

    Väljarna har fått fullständig information om partiets åsikter. Det de inte har fått fullständig information om är partiets handlingar efter valet, men det gäller för alla partier, i alla val, alltid. Och det är knappast så att det finns någon hemlig plan att gå med i den någon specifik grupp som inte avslöjas innan valet, det blir ju självklart en förhandlingsfråga. Precis som vi brukade ha regeringsförhandlingar efter riksdagsval i Sverige innan hela systemet degenererade till ett tvåpartisystem där en röst på vänsterpartiet eller miljöpartiet är en röst på socialdemokraterna och en röst på folkpartiet, centern eller kristdemokraterna är en röst på moderaterna.

    Det man kan kräva är att de som ställer upp i ett val inte ljuger. Sedan får man ta ställning till vad de säger, och om man tycker att det låter bra, rösta på dem. Om man tycker att man har fått för lite information så låter man bli att rösta på dem.

  5. Ted skrev 21 maj, 2009 klockan 23:53

    Hmm, låt mig se här – Försvarsfrågor säger du? Vilket försvar? Det har systematiskt monterats ner, sålts och ändrats av samtliga partier, att MP skulle bry sig om vårt försvar är en i så fall att det dundrar och skrämmer fåglarna i övningsområdet.

    Sjukvård? Hm, vad jag vet, vill ju MP att skatten på bensin och all annan miljöskatt skulle höjas för att stävja nedsmutsningen i vår miljö, men konstigt nog finns det INTE ETT ORD om VAD som skall ersätta det fossila bränslet idag.

    Tror MP att ALLA har en elsladd i ryggsäcken som räcker 50 mil åt dom som verkligen transporterar saker? Visst är el miljövänligt, men det sker på bekostnad av att VI lägger ned kärnkraftsverk och köper kolkraft från Tyskland, Polen, med flera andra länder – Miljövänligt så det förslår antar jag?

    Med dagens elpriser lönar det sig inte att utveckla en alternativ energikälla, eftersom MP säkert som amen i kyrkan genast vill beskatta den så högt som möjligt, den kan ju vara miljöovänlig..

    Förresten, var det inte MP som endast hade TVÅ saker på sitt partiprogram när dom startade det? kanske räcker inte energin i gurkan till för att hålla saker i minnet… ;-)

    Vad mig anbelangar tycker jag MP borde bosätta sig på landet med noll kommunikationer, 15 mil till närmaste sjukhus, bilförbud och… Brusten blindtarm, skall bli intressant att se cykelambulansen komma i tid…

  6. Isabella skrev 21 maj, 2009 klockan 23:55

    Kan man inte värna om sina egna medborgares frihet, mänskliga rättigheter, integritet och rättssäkerhet, så kan man inte uträtta ett dugg för andra människor vare sig inom eller utanför landets gränser heller. Det mest grundläggande är att HA en grund att utgå från, och det är den PP står på – i motsats till allianspartierna S V och M som arbetar för att demontera välfärd och rättssäkerhet överlag. Vad vi fick och kommer få för sjukvård, skola, försvar, migration, arbete utav detta – DET har vi verkligen fått se.
    Det mest alarmerande är ju faktiskt om Piratpartiet är ensamna om att förstå att man inte kan värna om andra länders/människors rättigheter i samhället, om man inte har några egna kvar.

  7. Gunnar P skrev 22 maj, 2009 klockan 00:04

    Föregående kommentarer summerar det hela rätt bra.

    I frågan om hjärtefrågor är det i princip ingen skillnad mellan PP och andra partier, förutom att väljaren från början vet (mycket mer säkert) att partiet inte kommer ljuga. För större partier är man van att bli missnöjd, så ”en till lögn” är ju ingen större sak.

    PP är inte ett lotteri-val eftersom väljaren vet exakt vad de får. Det är väl något PP är unika med.

    Oavsett politik, och exempelvis att MP, V och SD har liknande integritetspolitik så är det även en klar och ren röst mot Lobbyn att vi demokratiskt och lungt väljer in ”pirater” i parlamentet och inte accepterar denna våldtäckt av rättssamhället.

    Hur många människor utanför Norden tror du har ens en ANING om vad NÅGOT annat svenskt parti har för åsikter i NÅGON fråga (utom vad man kan gissa sig till när man hör partinamnet)? PP kan göra en verklig insats internationellt just på grund av att de är Piratpartiet. Inget annat parti med integritet som 4-20:de viktigaste frågan skulle kunna göra något sådant.

    Vi behöver PP i EU mer än något annat parti. I alla fall närmaste mandatperioden.

  8. Janne skrev 22 maj, 2009 klockan 00:37

    Att man från Piratpartiets sida inte säger vilken grupp man tänker samarbeta med, beror ju helt enkelt på att man för det första inte har kommit in än (även om det ser ljust ut) samt att man inte vet vilka grupper som vill ha dem som medlemmar. It takes two to dance…

    Det förekommer en hel del ideologidiskussioner inom Piratpartiet och jag tror att vi kommer att ha åsikter i fler frågor i framtiden, men integritetsfrågorna är viktigast i nuläget så det är helt rätt att fokusera på dem…

  9. Johdan skrev 22 maj, 2009 klockan 07:29

    ”Det förekommer en hel del ideologidiskussioner inom Piratpartiet och jag tror att vi kommer att ha åsikter i fler frågor i framtiden”

    Och vilka de åsikterna är kommer inte väljarna veta på valdagen. Piratpartiet verkar vilja ha ett carte blanche i alla frågor utom integirtetsfrågorna.

    Isabella: Samma resonemang kan man föra med utgångspunkt från väldigt många politikområden. Vad är det för vits med fri fildelning när ekosystemen gått bananas och drivit dig på flykt? Vad ska man med integritet på nätet med när du sitter med sprucken blindtarm?

    Världen är en sammansatt helhet. Det går inte att lösa alla problem genom att bara lösa ett. Vi behöver politiker som har en helhetssyn och fattar att allt hänger ihop.

  10. Jaxell skrev 22 maj, 2009 klockan 11:58

    ”Världen är en sammansatt helhet. Det går inte att lösa alla problem genom att bara lösa ett. Vi behöver politiker som har en helhetssyn och fattar att allt hänger ihop.”

    Är det inte precis den kritiken miljöpartiet får? Att de fokuserar såpass mycket på klimatfrågan att de tror allting annat löser sig så länge man höjer bensin- och elskatt? Miljöpartiet är väl det sista partiet som borde kritisera piratpartiet för att inleda sin politiska bana med ett fåtal sakfrågor på agendan.

  11. Toastmasterkillen skrev 22 maj, 2009 klockan 16:59

    Håller med om att Piratpartiet är en frisk fläkt till svensk politik. Och tråkigt nog, håller jag också med om att de bara livnär sig på ett fåtal frågor. Ett av problem som jag uppfattar att vi har med dagens valda EU-parlamentariker är väl att de deltar för lite i de olika frågorna och röstar i debatterna som pågår. Ett sätt att försöka öka engagemanget bland svenska parlamentariker är nog inte att sätta dig en representant från Piratpartiet som i princip kommer att lägga alla fokus på integritetsfrågan.

    OM de nu får en plats, så kan jag nog inte se någon grupp som de bör tillhöra. Bättre då att de väljer att vara grupplösa och sedan engagera sig i de få frågor som de kan något om.

  12. Johdan skrev 23 maj, 2009 klockan 00:55

    ”Är det inte precis den kritiken miljöpartiet får? Att de fokuserar såpass mycket på klimatfrågan att de tror allting annat löser sig så länge man höjer bensin- och elskatt?”

    Oj, här verkar du och jag ha diametralt olika bilder av Miljöpartiet. Jag tycker att MP utmärker sig genom att just se helheter och stora system. Som att man kan inte låta det kortsiktigt ekonomiskt lönsamma fortsätta vara långsiktigt ekonomiskt ohållbart.

    Som ett exempel på hur allt hänger ihop kan jag berätta att jag hade en politisk diskussion om skolan som landade i att man förmodligen skulle lösa en hel del problem i grundskolan med sänkt arbetstid. Allt hänger ihop, och MP har fattat det.

  13. Jaxell skrev 24 maj, 2009 klockan 16:20

    Jag retas lite med dig givetvis i min formulering, men som någon påpekade så började väl miljöpartiet som ett enfrågeparti och vissa kritiserar väl fortfarande miljöpartiet för att anpassa helheten efter just den frågan?

  14. Johdan skrev 24 maj, 2009 klockan 20:53

    @jaxell Jo, det finns folk som fortfarande kritiserar Miljöpartiet för att vara ett enfrågeparti (t.o.m kanske du?). Jag tycker kritikerna har fel.

  15. Jaxell skrev 25 maj, 2009 klockan 10:58

    Nej, jag kritiserar bara miljöpartiet för att kritisera andra partier som kommer in i politiken som ett enfrågeparti. Miljöpartiet växte eftersom de började med fokus på en fråga som höll på att glömmas bort. Piratpartiet gör lite likadant. De vänder sig dit de får mest genomslagskraft i sina viktiga frågor, lite som miljöpartiet gjort.

  16. Johdan skrev 25 maj, 2009 klockan 22:00

    Jo, och det kanske låg någonting i den kritiken. Du gick det 7 år mellan det att miljöpartiet bildades till att vi kom in i riksdagen.

    Och innan hade stora ideologiska ställningstaganden vuxit fram ur miljö-, freds- och kvinnorörelsen som Miljöpartiet sprang ur.
    De problem som Piratpartiet bemöter fanns knappast för 7 år sedan.

    Det är möjligt att de lyckas jobba ihop en heltäckande politik på några år, men i det här valet är en röst på Piratpartiet, i stora delar, en röst på vad som helst.