Sociala mediepartiet de Gröna

Just nu sitter jag på hotellrummet i Skövde och har precis kommit från ett seminarium om sociala medier här på Miljöpartiets kongress.

”Befälhavarna” i partiets Webbgerilla gick igenom taktik, strategi och bra grejjer att tänka på för att göra en framgångsrik valkampanj på nätet.

Inte för att vara ödmjuk, men fy bubblan vilket coolt parti man ändå är med i, om jag får säga det själv.

Förutom att partiet omfamnat både facebook, flickr och twitter (du kan f’resten följa kongressen på twitter här) så har man tagit ett nytt grepp och skapat helt nya karaktärer.

Låt mig presentera Eugene Bryssel som under de närmsta veckorna kommer personifiera EU.

Du kan inte bara bli vän med honom på facebook, du kan även laga läcker fiskgratäng efter hans eget recept. (Mottot är ”Har man ingen egen fisk får man ta någon annans!”)

Och inte nog med det! Miljöpartiets webbkampanj är inte något som planeras bakom lyckta dörrar. Du kan följa hela tänket och allt som händer på http://webbgerilla.mp.se/

Nu ska jag på kongressfest.

F’resten Aftonbladet har plockat upp Eugene.

Publicerat maj 15th, 2009. Trackback: trackback
  1. Postkongressposten - Johdan skrev 18 maj, 2009 klockan 08:10

    […] om sociala medier lyckades med det men sen var det lite tunnare med ny inspiration på de övriga jag gick på. […]