STHLM-NYK
Sörmlands nyheter berättar idag om en SIKA-rapport som avslöjar att sträckan Stockholm – Nyköping är Sveriges tredje mest trafikerade. 16 miljoner resenärer trafikerar sträckan varje år.
Det är förmodligen inte Nyköping i sig som drar utan en kombination av att E4 går genom stan, flygplatsen och de som väljer ta järnvägen genom stan som höjer siffrorna.
Detta tyder på att den planerade snabbjärnvägen ostlänken är ett rättänk. Ju fler som trafikerar sträckan klimatvänligt desto bättre.
Tråkigt bara att ban- och vägverket inte har ostlänken på sin lista över prioriterade investeringar… …än.
—
Läs även andra bloggares åsikter om Trafik, Tåg, Klimat, Kollektivtrafik, SIKA, Nyköping, Ostlänken
Ostlänken är väl på G in i länsplan alt nationellplan nu väl? + varför skulle Vägverket ha den med i sina prioriterade planer? (Den nya myndigheten däremot – där kanske den är prioriterad…!) SIKA, dom ska väl inte ens finnas kvar alls?
Verken sitter och jobbar på en prioriteringslista som ska jobbas in i de regionala och nationella planerna. Ekot (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2721653) presenterade en preliminär lista för någon vecka sedan.
Regeringen har uttryckligen sagt att mer pengar ska gå till vägar än järnvägar. Så det blir en uppförsbacke att få loss pengar till spårsatsningar, men det är en viktig uppförsbacke.