Den aktive samhällsmedborgaren
För att antal veckor sedan var jag på studiebesök på TT. I diskussionen framkom att man tack vare webbens möjligheter att föra statistik över vilka nyheter som klickades kunde konstatera att det var konstiga nyheter och nakenchocker som ständigt låg i topp.
Det kvittar alltså hur god journalistik en webbtidning gör, det är ändå bara knasnyheter folk läser.
Samtidigt målades en bild upp av hur företag och organisationer köper vi väl betalda PR-byråer får in nyheter och opinionsjournalistik i de stora tidningarna.
Om utvecklingen fortsätter åt det här hållet går vi en dyster framtid till mötes. Större organisationer och företag köper opinionsjournalistik som ingen ändå läser eftersom de har fullt upp att läsa knasnyheter.
Vi får en aktiv kapitalstark elit som sätter agendan och en ointresserad passiv allmänhet som kollar kändistuttar på aftonbladet.
Jag hyser visionen om den aktive samhällsmedborgaren, som faktiskt vet att hon kan påverka sin situation och omvärld. Den aktive samhällsmedborgaren är intresserad, påläst och empatisk.
Det är inget hokus-pokus PR-byråerna håller på med. Det enda som krävs för att göra samma jobb som PR-proffsen är kunskap om hur medier fungerar och lite fantasi.
Jag gillar PR-byrån Westanders inställning till politik och påverkan. De redovisar sina kunder öppet, till skillnad från de flesta andra byråer, och de tar bara uppdrag som de själva känner ett engagemang för. Deras mål är inte att sköta sina kunders pr, utan att hjälpa dem göra det själva.
När DN granskade PR-byråerna bakom kampanjen mot FRA-lagen var westander den enda byrån namngavs. De andra inblandade var rädda för vad deras andra kunder skulle säga.
Ladda gärna ner Westanders PR-handbok och lär dig tricken själv.
—
Läs även andra bloggares åsikter om PR, Media, Westander, Demokrati
Egentligen är det inte så konstigt att lättsmälta nyheter, eller ”knasiga” grejer ligger i topp. För att något läses mest betyder ju inte det att det är det enda som läses.
Många är intresserade av senaste börsnyheterna, många är intresserade av analysen inför Sverige-Portugal, många är intresserade av Allianses senaste skatteutspel. Men ingen av dessa nyheter når upp i topp eftersom det är en ganska väl avgränsad grupp som är intresserad. Däremot är en stor del av samtliga dessa grupper intresserade av att läsa om en elefant som sprungit loss i en porslinsfabrik i Mariefred.
Så tror i alla fall jag.