Pengarna ligger långt ifrån munnen
Miljöaktuellt rapporterar att det fattas 77 miljarder från banverket om de ska lyckas nå upp till klimatberedningens mål att öka tågtrafiken med 50 %.
Själva beräknar de att det skulle behövas 90 miljarder för att nå målet. Nu får ban- och vägverket dela på 25 miljarder. Alltså blir det som mest 13 miljarder till banverket.
Idag var jag på ett möte om regionförbundets infrastruktursatsningar. Totalt har man fått 917 miljoner att fördela. Enligt förslaget som presenterades ska 0 av dem gå till spårtrafikinvesteringar. Ingenting. 734 av miljonerna till uppgradering och nybyggnation av vägar.
Samtidigt har länet som mål att fördubbla kollektivtrafiken till år 2020.
Det är väldigt lätt att sätta höga mål men om man inte är beredd att skicka med pengar ekar målsättningarna tomt.
—
Läs även andra bloggares åsikter om Banverket, Kollektivtrafik, Klimat, Miljö
Roligt att du skriver om detta ur ditt perspektiv. som trainee får man, om man håller sig framme, vara med på både det ena och det andra. Och det här med nationellaplaner och länsplaner är det ena (eller det andra) som jag försökt få förståelse för sen jul. Inte är det lätt, och den artikel du hänvisar till i Miljönytt har inte direkt fördjupat sig i bakgrunderna, om man uttrycker sig milt. Men visst, pengar till spår saknas. Det är för jävla dyrt att bygga spår…