Tongivande

ett-ton.pngJag gick in på SJ:s miljökalkyl för att se skillnanden mellan att pendla från Nyköping till Stockholm med tåg (som jag gör nu) och göra detsamma med bil.

Jag räknade med 500 resor (hittade någonstans att 250 arbetsdagar/år var typ snittet) och bländades av resultatet.

Om du pendlar de 10 milen till Stockholm under ett år med bil släpper den ut ca 5 ton koldioxid. Om du pendlar med tåget ger du upphov till 0.3 kilo koldioxid. Och då kan du sova på vägen till jobbet.


Andra bloggar om: , , , , ,

Publicerat maj 23rd, 2007. Trackback: trackback
  1. Jaxell skrev 23 maj, 2007 klockan 15:08

    Makalöst.

  2. Med tåg eller bil mellan Nyköping och Sthlm « Jakop Dalunde skrev 23 maj, 2007 klockan 18:56

    […] dagspendlar mellan Nyköping och Stockholm. Med tåg. Han gick in på SJ:s miljökalkyl och jämförde med om han skulle pendlat med bil: Om du pendlar de 10 milen till Stockholm under ett år med bil […]

  3. Mia skrev 24 maj, 2007 klockan 08:22

    Omöjligt att förstå inlägget ovanför. Iaf; vad bra att du tågpendlar. Skittrist att sitta i bilkö när du väl kommer in mot Sthlm också. Du är en vinnare, liksom mother nature.

  4. Anders skrev 24 maj, 2007 klockan 13:15

    Ja det måste sägas vara ett vinnande koncept. Det är alltså 16 666 gånger värre att köra bil än att åka tåg ur miljösynpunkt. Vad säger olycksstatistiken?

  5. emil. skrev 24 maj, 2007 klockan 21:29

    Visst går det väl snabbare med tåg också? För att inte tala om parkeringseländet…iaf på den här sidan av pendlingen.

  6. Johan skrev 24 maj, 2007 klockan 22:51

    Du sten, du linjaler.. äh, uh, jag är svårt onykter. http://4umi.com/image/rock_and_rule.gif

    Var stolt och nöjd över ditt pendlande, det skulle jag ha vart!

  7. SideShow Surfer skrev 28 maj, 2007 klockan 00:06

    Ja och sitta fast i en snödriva varenda vinter i timmar på grund av att SJ inte är vana vid snö i Sverige ha ha …

  8. Johdan skrev 28 maj, 2007 klockan 14:34

    Som om vägar vore immuna mot snökaos.

  9. Anders Norén skrev 9 augusti, 2007 klockan 13:50

    Uff! Står du fortfarande ut med pendlandet? Jag var spyless (och kroniskt förkyld p.g.a. luftkonditioneringen) efter sex månaders pendlande från Gävle till Falun (samma restid som Nyköping-Stockholm). Numer får jag lust att osäkra en revolver varje gång någon säger ”regionförstoring” och antyder att framtiden ligger i att vi alla ska ha 90 minuters tågresa till jobbet. Onödiga resor blir inte principiellt bättre bara för att de företas med tåg i stället för med bil.

    Bättre sent än aldrig är för övrigt mitt nya motto. Och förresten, hälsa din sötnästa sambo.

  10. Jörgen skrev 28 september, 2007 klockan 07:16

    fast å andra sidan får man kanske räkna med dom tomma platser ett tåg ibland har… nu vet jag inte hur det här på tåget mella nyköping å sthlm i början och slutet av arbetsdagen men dom flesta tåg annars är väl inte helt fullsatta å ett tåg som inte är fullsatt förbrukar ju fortfarande lika mycket energi och ett tåg som inte är fullsatt kan då bli lika dåligt eller tom sämre än bil… men det kan ju va olika från dag till dag också…så om man märker att det verkar bli dåligt med passagerare på tåget så får man åka bil istället:)

  11. Johdan skrev 28 september, 2007 klockan 11:58

    I kalkylatorn välja olika beläggningsgrader. I beräkningen ovan valde jag en beläggningsgrad på 50% vilket är typ det som det brukar vara när jag åker tåg.

    (Sen är det väl kanske inte riktigt så att ett fullsatt tåg drar lika mycket energi som ett tomt med tanke på att passagerare och bagage väger lite)

  12. Jörgen skrev 1 oktober, 2007 klockan 14:35

    nä ja vet, jag tänkte på det ja med men jag tyckte att kommentaren va lång nog som den va:) men då vet ja att tom ett halvfullt tåg är bättre än bil, vilket jag iofs kunde räkna ut med lilltån men ändå:)