Fel ute i skolan

Skolborgarrådet i Stockholm vill springa före regeringen och införa betyg i ordning och uppförande för att bringa lugn i klassrummen.

Hon sätter onekligen stort hopp till ett litet papper med bokstäver på. Att söka orsakerna till stöket och göra något åt dem är tydligen inget alternativ.

Riksdagsmannen Mats Pertoft säger det bra:

Folkpartiet har hamnat helt fel i skolpolitiken. De fokuserar på allt utom skolans huvuduppgift: kunskapsuppdraget. I stället ägnar de sig åt andra saker som ifall elever ska få bära keps inomhus eller inte

Läs gärna det jag tidigare skrivit om ordningsbetyg.

Publicerat januari 18th, 2007. Trackback: trackback
  1. Jaxell skrev 18 januari, 2007 klockan 15:56

    Jag håller med om att ett ordningsbetyg är lite onödigt och troligen inte hjälper mycket (eller så gör det det), men lite trångsynt att tro att regeringens skolpolitik INTE vill söka orsakerna till stöket och göra något åt dem. Är ordningsbetyg verkligen regeringens enda skolpolitik. Är det verkligen den enda punkten på dagordningen de har? Är de klara sedan? Du är ju mer inläst på mig, men jag har svårt att tänka mig att ordningsbetyg är deras enda alternativ.

  2. josefine skrev 18 januari, 2007 klockan 16:34

    Är johdan inläst på jaxell? Eller menar du månne ”mer inläst än jag”? Johannes, du har förstört mig för alltid…

  3. Jaxell skrev 18 januari, 2007 klockan 20:16

    Haha, tror inte johdan är tillräckligt inläst på mig, det hoppas jag inte i alla fall.

  4. Johdan skrev 19 januari, 2007 klockan 10:00

    Politik är att prioritera, man kan inte driva igenom hela sin skolpolitik på en gång och därför måste man prioritera något som kommer först. Jag tror inte att de inte vill hitta orsakerna till stöket men det är inte det de prioriterar.

    Hade skolborgarrådet sagt ”Vi tänker inte vänta på regeringen. Nu satsar vi pengar på att varje barn i skolan ska ha goda kontakter med vuxna förebilder” så hade jag trott mer på att de vill hitta orsakerna till stöket.

  5. Jaxell skrev 19 januari, 2007 klockan 13:06

    Jag trodde att det bara var det mest kontroversiella förslaget och att det därför fått mest uppmärksamhet i media.

  6. emil. skrev 23 januari, 2007 klockan 00:31

    Hej, var ju ett tag sedan man skrev här men en hel del intressanta diskussioner har dykt upp, jag börjar med att ge mig in i denna.

    Precis som Jaxell är jag kanske inte bäst inläst på frågan i sak, men jag tycker det är helt rätt att inför betyget. Visst är det viktigt att hitta orsaken till varför det är stök men det tror jag sker först sedan stöket är dokumenterat. Just nu är det ju så att det är bråk i skolan, alla vet om det men ingen tar hand om det eftersom det inte ligger på någons bord. Iom betygsättning så kommer stökiga elever dokumenteras och det finns därmed ett underlag och ansvar för att sätta in resurser.

    Det här är väl precis som med brandsläckning, inte undersöker brandmännen orsaken till branden innan de släcker elden. Förvisso ett helt annat område men ändå en relevant liknelse.

    Jag tror problemet måste angripas i båda ändar, uppenbarligen har den socialdemokratiska laissez faire politiken raserat det svenska försprånget inom utbildningsväsendet och nu krävs det handling snarare än politik för att få upp folket på banan igen.